ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 27 ساله )

با سلام. من و همسرم اختلاف شدید داریم همسرم دست بزن داره فحش میده. خانوادش هم بی احترامی به من زیاد کردن. ولی براش مهم نبود. راهنمایی برای صبر میخوام ازتون.


مشاور (خانم قربانی)

سلام و درود بر شما همراه گرامی سایت راسخون
از اختلافات و کدورت های فی مابین خود و خانواده همسرتان سخن گفتید. ادمی انتظار دارد پس از ازدواج در کنار همسرش از بیشترین توجه، محبت و احترام بهره مند شود. زمانی که بر خلاف انتظار با او برخورد میشود، دست به اعتراض میزند و بگو مگوها بالا میرود و زندگی تبدیل به میدان جنگ میشود و این برای هر فردی از جمله شما سخت و طاقت فرساست . سعی میکنم حال و وضعیت شما را درک کنم. برای پاسخ با سوال شما نیاز به توضیحات بیشتری دارم از جمله اینکه اختلافات شما از چه زمانی شروع شده و آیا این اختلافات ریشه در موضوع خاصی دارد؟ شما تا کنون چه تلاشهایی برای رفع اختلافات داشته اید و چه نتیجه ای را برداشت کرده اید؟ گلایه همسرتان از چیست و گلایه شما دقیقا در چه حوزه ای میباشد؟ چند سال است که ازدواج کرده اید و.. ؟
  *واکنش به بداخلاقی
در برابر بداخلاقی همسر، چه واکنشی باید نشان داد؟
بی تردید بداخلاقی، اثرات ویرانگر و زیان باری دارد؛ ولی باید دید که چه باید کرد تا اثرات منفی آن به حداقل کاهش یابد. اگر همسر، واکنش نشان داده و مقابله به مثل کند، دچار کشاکش زجرآور و دردناکی خواهند شد که پیوسته دامنه اثرات منفی را گسترده تر ساخته و بر عمق آن می افزاید. بنابراین واکنش مناسب و منطقی، از مسایل ضروری است.
بر اساس آموزه های اسلامی، تاب آوردن و صبر کردن، بهترین واکنش به آن است. بردباری موجب کاهش فشار روانی می گردد و نابردباری بر دامنه مشکلات می افزاید. در حدیثی آمده است: من لا یعدالصبر لنوائب الدهر یعجز؛ کسی که صبر را برای مصیبت های ناگوار آماده نکند، ناتوان شود. کلینی، اصول کافی، ج۲، ص۹۳؛ بی تابی کردن، انسان را ناتوان می سازد و فرصت اصلاح را از بین می برد؛ اما اگر فرد، بردباری پیشه کند، از محنت و رنج آن کاسته می شود. امام صادق علیه‌السلام می فرماید: چیزی چون شکر بر امور خوشایند، نیفزاید و چیزی چون صبر از امور ناخوشایند نکاهد. حرانی، تحف العقول، ص۳۷۳. کسی که  توان صبر داشته باشد، از لحاظ روحی و واکنشی توانمند شده و در برابر مشکلات درمانده نمی شود و می تواند موقعیت های ناخوشایند را کنترل نماید. همان اندازه که برخوش اخلاقی تأکید شده به صبر در برابر بداخلاقی نیز سفارش شده است. رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: خدا درباره صبر زن بر بداخلاقی مرد می فرماید: من صبرت علی سوء خلق زوجها، اعطاها الله مثل ثواب آسیه بنت مزاحم؛ هر زنی که بر بداخلاقی شوهرش شکیبا باشد، خداوند همانند پاداش آسیه دختر مزاحم به او دهد. مجلسی، بحارالانوار، ج۱۰۳، ص
پاسخ ها و توضیحات شما در پیام بعدی میتواند ما را در ارائه راهکار و پاسخ مناسب یاری نماید. منتظر پیام بعدی شما هستیم. شاد و سلامت باشید.